woensdag 22 februari 2012

Wel heeeel erg blauw





Op les begonnen met een portret van deze mooie dame, leuk om volgens een andere methode dat aan te pakken.
Op les een schets gemaakt met houtskool (n.a.v. een foto) en de lijnen met sterk verdunde sienna gevolgd. Op les vond ik het al niet zo goed en toen ik thuis kwam,heb ik het canvasje mooi in mijn tas laten zitten. Normaal zet ik een werkje vaak even in de woonkamer.

Maar jah.... het zal toch wat moeten gaan worden, dus vanmiddag aan de slag.
Eerst met phtalo blauw, oker geel en wit de toonwaarden vinden.

Op de foto ziet het er eerlijk gezegd helemaal niet uit, eigenlijk gewoon eng!!
Ook voor het eerst met REEVESverf geverfd, eigenlijk gebruik ik normaal AMSTERDAMverf.

Uiteindelijk verval ik toch weer in een mij bekende methode

Een stapje verder, nog steeds ziet het er behoorlijk vreemd uit zo.
Toch krijgt een portret aardig wat diepte, als je met een blauw/groene onderlaag begint.

Ogen te ver uit elkaar en te groot
Mond moet een tikkie hoger
Kaaklijn klopt niet
Hoofd moet naar voren kantelen.

Na heel veel "schaven en schuren"..............

Het wordt al meer een bekend en vertrouwd koppie voor mij.

Ik blijf nog steeds schilderen met een beperkt aantal kleuren:
-gebrande sienna.
-gele oker.
-phtalo blauw.
-wit.

Daar maak ik ook de huidkleur mee, voor de wangen en lippen heb ik toch ook nog een klein beetje rood (naftol rood, middel) nodig en dat ga ik ook terug laten komen in haar haar.
Ik beperk het aantal kleuren expres, zo wordt een schilderij vanzelf al in balans.

Tot nu toe........


Nog lang niet klaar, waarschijnlijk blijft de achtergrond niet blauw, sterker nog er zal in het hele schilderij weinig blauw overblijven, denk ik nu, maar dat kan zomaar veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten