donderdag 26 april 2012

aquarelpotloden?



Ik had altijd iets tegen aquarelpotloden, kwam misschien ook doordat de juf, waar ik ooit teken/schilderles van had, haar neus er voor ophaalde.
Het is misschien ook zo: waarom deze gebruiken als je ook kunt schilderen met aquarel, wat natuurlijk een heel spannend medium is.

Tegenwoordig pak ik wel vaker aquarelpotloden, omdat ik heb ontdekt dat je met aquarelppotloden echt hele leuke dingen kunt doen.
Je kunt ze nl. ook anders gebruiken, d.w.z. niet ter vervanging van aquarel, maar er bij en gebruikmaken van de teken-mogelijkheden van dit potlood.

Gisteren een schets gemaakt met een groen en blauw aquarelpotlood.
Daarna geschilderd met Aquarel (met een behoorlijk breed penseel, om een "los"effect te krijgen)
Tot slot nog wat lijnen aangezet met Aquarelpotlood ( groen, blauw en zwart)

Je kunt je voorstellen dat de schets (in aquarelpotlood) tijdens het aquarelleren gaat uitvloeien, het effect is spannend en verrassend.
Deze techniek vind ik heel geschikt voor een losjes geschilderd schilderij.

Nog een voorbeeld:

Het gaat hier natuurlijk om de rechterbladzijde.

Een klein portret schetsje gedaan met een aquarel potlood (blue-grey)
Met penseel en water in feite schilderen.
Op de plekjes waar ik nog wat meer kleur wilde hebben, heb ik niet eerst gekleurd met het potlood , maar het natte penseel langs de punt van het potlood gehaald en toen geschilderd.

Handig techniekje, als je een snelle schets wilt maken en geen zin hebt in veel rompslomp .
Dus ook handig om bij je te hebben op reis bijvoorbeeld als je niet te veel bagage wilt hebben.

De linkerbladzijde is balpen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten